Nasze serwisy: mBaby.pl, m
ciąża
.pl, ppasazkobiety.pl, poradnikkobiety.pl, ladymedia.pl
Witaj, Logowanie  Rejestracja
R e k l a m a
Mama
Warto także przeczytać
Mama Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje np. o nowych konkursach, wydarzeniach etc zapisz się do naszego Newslettera
Regulamin
R e k l a m a

10 mitów na temat odchudzania – ile jest w nich prawdy?

Będąc na diecie często docierają do nas mylne wiadomości.

 

Mit nr 1. Głodówka odchudza

Podczas głodówki rzeczywiście gubimy kilka kilogramów. Niestety, gdy wracamy do poprzedniego sposobu żywienia kilogramy wracają szybko. Dzieje się tak w skutek spowolnienia metabolizmu  wywołanego głodzeniem. W trakcie postu oraz po jego zakończeniu, organizm ludzki przyzwyczaja się do mniejszej kaloryczności posiłków i więcej nie potrzebuje. Aby nie doszło do wzrostu masy ciała, należałoby wprowadzić w trakcie postu aktywność fizyczną, która przyspieszyłaby metabolizm. Niestety w trakcie głodówki doskwiera nam brak energii, chęci na jakiekolwiek ćwiczenia. Z kolei zmuszenie się do aktywności fizycznej podczas głodówki może spowodować spalanie naszych mięśni. Jeśli będziemy regularnie poddawać się głodówce, bez wcześniejszego uwzględnienia regularnych ćwiczeń i zdrowej diety, powracające kilogramy będą stanowi niemal jedynie sam tłuszcz.

Mit nr 2. Cukier można zastąpić fruktozą

Kaloryczność fruktozy jest taka sama jak cukru, 1 g fruktozy dostarcza 4 kcal. Wchłanianie, transport i dystrybucja fruktozy znacznie różni się od glukozy. Wątroba jest jedynym organem, który przyswaja fruktozę (glukozę przyswaja każdy organ). Bardzo ważną informacją jest fakt, że metabolizm fruktozy odbywa się z pominięciem ośrodka odczuwania głodu i sytości. Zatem po spożyciu fruktozy lub produktu spożywczego z jej dodatkiem nie odczuwamy sytości. Skutkuje to zwiększonym spożyciem ilości pokarmu co prowadzi do wzrostu masy ciała. Ponadto spożywaniefruktozy w dużej ilości może przyczynić się do wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego .

Mit nr 3. Węglowodany tuczą

Faktem jest, że ,,tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów’’. Przy całkowitym braku  węglowodanów spalanie tłuszczów jest utrudnione. Przy niewystarczającej ilości węglowodanów,  zaś dużej ilości tłuszczu (staje się głównym źródłem energii), alternatywnym produktem spalania tłuszczu stają się ciała ketonowe. Gdy ich stężenie przekracza 0,2 mmol/l dochodzi do kwasicy.  Pojawiają się nudności, wymioty, bóle mięśni oraz w klatce piersiowej. Przy długotrwałej kwasicy dochodzi do dużo poważniejszych skutków. Zatem spożywanie węglowodanów w prawidłowych ilościach pomaga spalić tłuszcz i uniknąć pojawienia się ciał ketonowych.

Mit nr 4. Środki odchudzające mogą zastąpić dietę

W momencie odstawienia środków/ suplementów odchudzających bardzo często pojawia się efekt jo-jo. Zaraz po zakończeniu łykania tabletek rezultaty ich działania znikają. W trakcie suplementacji nasz organizm  redukuje szybkość metabolizmu  powodując odkładanie się tkanki tłuszczowej (mechanizm jak w głodówce).  Wiele preparatów przyczynia się do wystąpienia skutków ubocznych. Zbyt duże dawki metioniny mogą powodować przerost nerek, uszkodzenie trzustki, wątroby. Preparaty kofeiny połączonej z efedryną mogą sprzyjać pojawieniu się zaburzeń pracy serca (bóle wieńcowe, zawał). Ponadto łatwo uzależniają. Aby utrzymać efekt koktajlowej diety (koktajle niskokaloryczne, zastępujące posiłek) należy przestrzegać bardzo restrykcyjnej diety. Niestety znacznej większości się nie udaje wytrwać w postanowieniach. Aktualnie nikt nie jest w stanie potwierdzić 100% skuteczności działania pojawiających się na rynku suplementów.

Mit nr 5. Alkohol wyszczupla

Alkohol może działać odmiennie na osoby szczupłe i otyłe. Beverly Clevidence przeprowadził badania, w których stwierdził, że osobom szczupłym alkohol może pomóc schudnąć, osoby otyłe czyni jeszcze bardziej krągłymi. Zaobserwował, że alkohol obniża poziom insuliny u osób szczupłych. W przypadku osoby otyłej poziom hormonu pozostaje bez zmian ale dochodzi do przyrostu masy ciała. Wydzielanie insuliny u obu grup oraz jej działanie na masę ciała pozostaje w dalszym ciągu tajemnicą. O wpływie alkoholu na zdrowie wiemy dużo, dlatego nie warto ryzykować zdrowia dla tej formy odchudzania.

Mit nr 6. Owoce tuczą

Owoce dobrze gaszą pragnienie – zawierają ok. 90% wody, zawierają wiele cennych odżywczo związków, są niskokaloryczne. Fakt, że źródłem prawie wszystkich kalorii są łatwo przyswajalne cukry proste (które pobudzają apetyt) nie może wpływać na eliminację ich z diety. Zatem najlepiej jeść je ok. 15 minut przed posiłkiem – ulegają szybszemu trawieniu. W trakcie diety należy wybierać owoce o niskiej kaloryczności oraz o niskim indeksie glikemicznym (IG). Im niższa wartość IG( <40) tym mniej kalorii zamienia się w tłuszcz. Za dobry przykład mogą posłużyć: czarne porzeczki, agrest, wiśnie, maliny, jeżyny, truskawki, grejpfruty, śliwki, pomarańcze. Najrzadziej powinno się jeść dojrzałe banany.

Mit nr 7. Musli tuczy

Należy zapomnieć o kupowaniu musli w sklepie. W ok. 80% przypadków, musli reklamowane nazwą fitness i nie tylko, obfituje w cukier i sól. Najlepszym rozwiązaniem jest komponowanie własnej  mieszanki poprzez dodanie ulubionych składników – suchych ziaren i płatków. Na wzorową porcję (jako przegryzkę) musli przypada ok. 40g – 4 duże łyżki. Do śniadania zaleca się podwoić wzorową porcję.

Mit nr 8. Orzechy tuczą

To prawda, że orzechy są kaloryczne, bowiem połowa, a nawet ¾ ich wagi to tłuszcz. Stanowią idealną mieszankę białka, tłuszczu, błonnika. Są jednym z najlepszych źródeł niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych chroniących układ krążenia. Szybko zaspokajają głód i na długo dają uczucie sytości. Ponadto organizm nie trawi orzechów do końca, spora ich część jest wydalana na zewnątrz. Dlatego należy uwzględnić je w diecie. Za optymalną porcję, przekąskę  uchodzi 30g dziennie np.: 25 szt. fistaszków, 22 szt. migdałów, 6 szt. orzechów brazylijskich, 21 szt. orzechów laskowych, 18 szt. nerkowca, 14 połówek orzechów włoskich.

Mit nr 9. Ziemniaki tuczą

Ziemniaki są jak najbardziej wskazane w okresie diety.  Dla przykładu jeden duży (85g), ugotowany ziemniak ma 65kcal, ½ szklanki ugotowanej kaszy gryczanej 71 kcal. Ziemniaki stają się bombą kaloryczną dopiero w połączeniu z sosem, śmietaną, olejem po usmażeniu np. kotletów. Dla przykładu 1 płaska łyżka puree z dodatkiem masła i mleka ma 25 kcal.

Mit nr 10. Nie powinno się jeść po godzinie 18

Najważniejszą zasadą, którą należy się kierować jest spożycie ostatniego posiłku 3 godziny przed snem, bez względu na porę. Dzięki temu organizm ma czas żeby strawić posiłek, nim wszystkie procesy a w tym przemiana materii, zostaną spowolnione przez sen.

Zbliża się okres przedsylwestrowego szaleństwa związanego z odchudzaniem. Pamietajmy – lepiej jest zacząć wcześniej, chudnąć wolniej, a zdrowiej i bez efektu jojo!

O 10 najpopularniejszych mitach dotyczących odchudzania, na które powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę, opowiadała  Katarzyna Mikołajewicz, ekspert serwisu Pastylka.pl.

Autor/dodał :
admin
 

Komentarze (0)

Napisz Komentarz


busy
 

Dołącz do nas

O nas | Kontakt | Reklama | Współpraca | Regulamin | Linkuj do nas | Ciekawe strony | Mapa serwisu | Polityka cookies
Design by resMedia (C) 2006-2011 Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie oraz rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione.

Wszystkie porady i artykuły zawarte w naszym serwisie publikowane są wyłącznie do celów informacyjnych. Wszelkie choroby, schorzenie i inne powikłania należy konsultować z lekarzem specjalistą. Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, posty oraz komentarze nadesłane przez użytkowników.

dziecko  przygotowania do ciąży  ciąża, ciąża tydzień po tygodniu  niemowlę  wcześniak uroda moda, trendy i styl moda zdrowie i fitness poradnik dla kobiet