Nasze serwisy: mBaby.pl, m
ciąża
.pl, ppasazkobiety.pl, poradnikkobiety.pl, ladymedia.pl
Witaj, Logowanie  Rejestracja
R e k l a m a
g
Ciąża i poród
Jesteś w ciąży? Chcesz się dowiedzieć co dzieje się z Tobą i dzieckiem w każdym tygodniu ciąży? Wybierz tydzień!
jestem w ciąży.
Najnowsze konkursy

Konkurs buźka miesiąca - konkursy
inne konkursy

Mama Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje np. o nowych konkursach, wydarzeniach etc zapisz się do naszego Newslettera
Regulamin
R e k l a m a
g

Jak zdrowo się odżywiać w czasie ciąży

Jak zdrowo się odżywiać w czasie ciąży, aby dziecko, płód rozwijał się prawidłowoSposób odżywiania się kobiety w okresie ciąży jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na zdrowie matki, jak i jej dziecka. Dlatego szczególnie w tym okresie należy troszczyć się o właściwą, pełnowartościową dietę. Zarówno niedobór, jak i nadmiar poszczególnych składników niekorzystnie wpływa na zdrowie mamy i jej dziecka. Dbaj o jak największe urozmaicenie swoich posiłków,teraz szczególnie twój organizm potrzebuje wielu różnych, wartościowych produktów.
Tłuszcze, białka, węglowodany, witaminy i składniki mineralne
– musisz to wszystko dostarczyć organizmowi w odpowiednich ilościach. Nie ma jednego produktu, który uzupełniałby dzienne zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Monotonna dieta zwykle prowadzi do niedoborów.

 

 Co zatem jeść, aby być zdrowym i tryskać energią?

Białka

Białko jest najważniejszym składnikiem dla rosnącego małego dziecka. To budulec niezbędny do powstawania nowych komórek. Produkty dostarczające białko są pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, przy czym białko pochodzenia zwierzęcego jest najefektywniejsze. Zaliczamy do nich: mięso, ryby, jajka, mleko i przetwory mleczne. Do produktów roślinnych zawierających dużo protein zaliczamy: zboża i produkty zbożowe takie jak: płatki owsiane, kukurydza, ryż, rośliny strączkowe, ziemniaki, słonecznik, chleb gruboziarnisty, orzechy.

Tłuszcze

niezbędne dla prawidłowego rozwoju ciąży. Tłuszcze zwierzęce są cenny źródłem witaminy A i D, natomiast tłuszcze roślinne obfitują w witaminę E. Zwiększcie również wtedy zapotrzebowanie na niektóre niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe: kwas linolowy i alfa- linolenowy (najczęściej znajdują się w olejach roślinnych). Należy jednak uważać na spożywanie tłuszczy i ograniczyć je tak, aby nie odkładała się zbędna tkanka tłuszczowa. Nadmiar tłuszczów również wywierają decydujący wpływ na zawartość cholesterolu w surowicy krwi i tym samym na rozwój zmian miażdżycowych. Kobietom ciężarnym zaleca się jedzenie tłuszczów naturalnych, najlepiej jest spożywać chude mięso; wołowinę, wieprzowinę lub kurczaki; ryby: pstrąg, dorsz, łosoś; chude mleko, chudy jogurt, maślankę, oleje roślinne.

Węglowodany

Mylne jest przeświadczenie, ze kobiety w ciąży mogą jeść to, co chcą i w każdych ilościach. Na uwadze należy mieć, że przyszła mama je dla dwojga, a nie za dwóch. Częsta przypadłością jest nieodparta pokusa na coś słodkiego. I nie ma w tym nic złego, każdemu należy się od życia coś dobrego. Ale pamiętaj, ze najważniejszy jest umiar. W ciąży należy unikać cukrów prostych (słodycze, cukier, ciasta), aby nie dostarczały więcej niż 10% energii w diecie.. Słodycze dostarczają kalorii, ale nie dostarczą twojemu dziecku potrzebnych wartości odżywczych. Należy również pamiętać, że niektóre produkty tuczą, lecz nie są zdrowe, ani dla ciebie, ani dla twojego dziecka. Kobietom ciężarnym zaleca się spożywanie głównie węglowodanów złożonych, takich jak: pieczywo mieszane, kasze, makarony itp. Są one również źródłem błonnika pokarmowego, którego odpowiednia podaż pomaga przeciwdziałać częstym w czasie ciąży zaparciom. Tej przykrej dolegliwości można również zapobiec, trzymając się zasady, że należy więcej jeść w pierwszej połowie dnia niż późnym wieczorem. Nasz organizm szybciej wtedy trawi, łatwiej nam spalić kalorie oraz skutecznie zapobiec odkładaniu się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Witaminy

Witaminy są niezbędnymi składnikami w żywieniu człowieka dla normalnego przebiegu szeregu procesów zachodzących w jego tkankach, dlatego powinny znajdować się w codziennej diecie. Następstwa ich niedoboru mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. W czasie ciąży dla ciebie i dziecka niezbędne są:

Witamina A - jest bardzo ważna, odpowiedzialna jest za utrzymania w dobrym stanie wszystkich błon śluzowych przewodu pokarmowego, moczowego, skóry płuc i układu rozrodczego. Wzmacnia również odporność na infekcje. Jest również niezbędna dla prawidłowego widzenia. Należy jednak uważać, ponieważ jej przedawkowanie może spowodować zaburzenia rozwoju płodu. W czasie ciąży zaleca się ją dostarczać jedząc produkty bogate w beta- karoten niż w formie retinolu, czyli produktów pochodzenia zwierzęcego.

Gdzie jej szukać?

-brukselka, winogrono, awokado, zielony groszek, dynia, fasolka, marchew, oleje roślinne ryby marskie, tran, sery, mięso, żółtka jaj, mleko

 

Witaminy z grupy B –potrzebne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka oraz do produkcji białych i czerwonych krwinek. Zapobiegają powstawaniu wad wrodzonych, anemii oraz wzmacnia układ odpornościowy. Korzystnie wpływają na pamięć i koncentracje, poprawiają wygląd skóry i paznokci.

Gdzie jej szukać?

-mięso wieprzowe i wołowe, drób, nabiał, rośliny strączkowe, kasza, orzechy, pełnoziarniste pieczywo, migdały, szpinak, buraki

Witamina B12 – inaczej kwas foliowy. Zapobiega wadom  neurologicznym. Jego niedobór prowadzi do zwyrodnień układu nerwowego, niedokrwistości oraz utraty czucia w kończynach. Trzeba go zażywać przed zajściem w ciąże oraz pierwszym trymestrze.

Gdzie go szukać?

- warzywa zielone, kleiki, ryż, produkty mleczne, kiełki, pełnoziarniste pieczywo, ryby, drób jaja, mięso

Witamina E - zwana witaminą płodności, jest potrzebna do prawidłowego przebiegu ciąży, może zapobiegać poronieniom, działa ochronnie na komórki i naczynia krwionośne.

Gdzie jej szukać?

- ziarna zbóż, olejach roślinnych, soja, orzechy, jaja, szparagi, tran.

Witamina C – ułatwia wchłanianie innych ważnych składników odżywczych oraz wzmacnia układ odpornościowy. Organizm jej nie magazynuje, dlatego powinna być dostarczana w codziennej diecie.

Witamina D - jest niezbędna w prawidłowym przyswajaniu wapnia. Odpowiednia jej podaż jest szczególnie ważna w czasie ciąży, aby zapewnić prawidłowy rozwój kości płodu.

Gdzie jej szukać?

-pełno tłuste produkty mleczne, żółtka jaj, masło, tran, ryby morskie: śledź, makrela, sardynka, tuńczyk, łosoś.

Składniki mineralne

W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie organizmu kobiety na wiele mikroelementów.Stanowią one niezbędny element we właściwym przebiegu wielu procesów metabolicznych, zwiększają odporność organizmu i są niezbędne dla prawidłowego rozwoju ciążyNa niektóre należy z nich powinnaś zwrócić szczególną uwagę:

Jod - niezbędny do prawidłowego rozwoju tarczycy. Niedobory jodu w diecie kobiety ciężarnej zwiększają m. in. ryzyko poronienia, zaburzeń rozwoju dziecka, a nawet mogą prowadzić do śmierci płodu. By pokryć wysokie dobowe zapotrzebowanie na jod, zaleca się spożywanie soli spożywczej wzbogaconej jodkiem potasu w ilości 4-6 gramów na dobę..

Wapń- jest niezbędnym budulcem kości i ząbków. Sprawia, ze dziecko prawidłowo rozwija się i prawidłowo kształtuje się jego układ nerwowy. Wapń znajdziesz go w nabiale:, w zielonych warzywach, pomarańczach, morelach, soi, migdałach i rybach. Jeżeli jesteś uczulona na produkty mleczne skontaktuj się z swoim lekarzem, który jeżeli uzna to za stosowne przepisze ci preparat zawierający wapń.

Cynk- odpowiada za prawidłowy rozwój umysłowy dziecka jak i również za prawidłowy rozwój wagowy. Jest niezbędny przy prawidłowym przyswajaniu kwasu foliowego. Wpływa na dobry stan skóry dziecka i matki. Jego niedobór może prowadzić do niskiej masy urodzeniowej dziecka. Znajdziesz go w: drobiu, mięsie, pestkach dyni i słonecznika, w orzechach.

Żelazo- w okresie ciąży jego zapotrzebowanie wzrasta dwukrotnie. Jego niedobór może doprowadzić do niedokrwistości a nawet do niedotlenienia Jest składnikiem hemoglobiny, która dostarcza tkankom tlenu.. Nie dopuści do anemii twojej i dziecka, wzmacnia tez organizm przed infekcjami. Sięgaj, zatem często po: wątróbkę, chude mięso, kapustę, szpinak, warzywa strączkowe i suszone owoce. Unikaj kawy i herbaty, ponieważ utrudniają one wchłanianie żelaza.

Pij dużo

W okresie ciąży należy zwiększyć ilość przyjmowanych płynów, ponieważ rozwijająca się ciąża i zmiany zachodzące w organizmie powodują większe zapotrzebowanie na nie. Płyny pozwalają na oczyszczenie organizmu z toksyn i zbędnych produktów, a także redukują obrzęki oraz zmniejszają ryzyko infekcji dróg moczowych. Płyny to nie tylko woda, ale również: mleko, soki, herbatki owocowe itp. Dziennie powinno się spożywać około 1.5 litra płynów, nie więcej jednak jak 2l, do ilości ich spożywanych należy również wliczyć wodę zawartą w zupach i owocach.

Czego nie wolno jeść i pić w ciąży?

Będąc w ciąży każda kobieta musi pamiętać, że wszelkiego rodzaju używki z pewnością są szkodliwe dla zdrowia rozwijającego się w niej maleństwa. Należy zapomnieć o piciu alkoholu i paleniu papierosów. Należy również zrezygnować z niezdrowego jedzenia, lub wszelkiego rodzaju diet odchudzających. Kawa i mocna herbata również negatywnie wpływa na rozwój dziecka. Przyjmowanie leków lub preparatów zawierających witaminy musi odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza., Nigdy nie zażywaj niczego bez wcześniejszej konsultacji ze specjalistą. Tylko on może wybrać dla was odpowiednie preparaty uzupełniające dietę. W razie wszelkich wątpliwości lub niepokojących objawów natychmiast skontaktuj się z lekarzem.

 



 Szukaj po słowach kluczowych: zdrowie  odżywianie w ciąży  jedz zdrowo  witaminy  warzywa  owoce  płód  dziecko  
Autor/dodał :
admin
 

Komentarze (15)

...
tulipka
Ja właśnie takim sposobem zaszłam w ciążę, myślę że zawdzięczam to folikowi, który brał mąż, właściwie to razem braliśmy i się wreszcie udało smilies/smiley.gif
zorkass , lipiec 08, 2014
...
0
Badania potwierdzają, że kwas foliowy wpływa na jakość spermy u mężczyzn to raczej trzeba to wziąć pod uwagę i podsunąć folik mężowi.
serdanka , maj 28, 2014
...
0
A czy dajecie swoim mężczyznom kwas foliowy? Czy to prawda, ze folik wpływa na jakość nasienie i można szybciej zajść w ciążę?
kasmija , maj 20, 2014
...
0
Myślę, że mamy taki wiek, ze kobiety są świadome jakie są skutki niedoborów kwasu foliowego. Większość dzieci rodzi się jednak zdrowa to raczej mamy nie zaniedbują tego.
agacha , marzec 20, 2014
...
0
Lekarze zalecają, ale ciekawe czy wszystkie kobiety w wieku rozrodczym przystosowują się do zaleceń i biorą folik non stop. Tak go powinno się brać jeśli zdrowie dziecka leży na sercu.
marias , marzec 18, 2014
...
0
Dlatego właśnie lekarze zalecają aby kobiety w wieku rozrodczym poza dietą bogatą w kwas foliowy brały 0,4 mg kwasu foliowego dziennie
zaria , marzec 11, 2014
...
0
al to nawet dobrze bo przecież niedobory kwasu foliowego mogą być takie
"bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią" a później bierzemy lecytyne czy pijemy energetyki i po co... wystarczy kwas
miranna , marzec 10, 2014
...
0
Większość kobiet zachodzi w ciążę nie planując jej dowiadując się o niej przypadkiem. Dlatego lekarze zalecają żeby nawet non stop brać kwas foliowy, tym bardziej że potrzebny jest nie tylko dla dziecka ale i dla naszego zdrowia.
zaria , marzec 10, 2014
...
0
Branie kwasu foliowego przed zajściem w ciążę jest najważniejsze, bo cewa nerwowa rozwija się już nawet kilka dni po zapłodnieniu
celinna , marzec 03, 2014
...
nowa
Nie tylko w ciąży, ale również przed. Dlatego warto o tym pomyśleć jeszcze zanim się będzie w ciąży
nowa , luty 04, 2014
...
0
Na szczęście większość dzieci rodzi się zdrowa także nie masz powodu do zmartwień, ale na przyszłość pamiętaj jaki wpływ na rozwój dziecka ma kwas foliowy.
rejka , maj 08, 2013
...
0
przede wszystkim lekarz u którego byłaś powinien ci powiedzieć czy powinnaś zwiększyć czy nie. ale osobiście twierdzę że nie ponieważ kwas foliowy jest ważny tylko na początku ciąży ale poleciłabym ci witaminy (tam przy okazji jest kwas foliowy) w takiej dawce w jakiej powinien więc przy okazji będziesz go brać
zala , marzec 20, 2013
...
0
A co jeśli nie miałam możliwości brać kwasu foliowego przed zajściem w ciąże, i tak naprawdę dowiedziałam się że jestem w ciąży dopiero w 4 miesiącu, nie miała możliwości stosować takich leków przed ani na początku kiedy podobno jest to najważniejsze, czy powinnam brać teraz podwójna dawkę??
Angi , marzec 15, 2013
...
0
Chyba ważniejszy jest tu kwas foliowy, który chroni dziecko od WCN i musimy o nim pamiętać jeszcze przed zajściem w ciążę.
anna.m , styczeń 14, 2013
...
0
Zdrowe odżywianie i kwas foliowy to w ciąży podstawa, o tym każda kobieta jeszcze przed zajściem w ciąże powinna dobrze wiedzieć.
zenka , styczeń 04, 2013

Napisz Komentarz


busy
 
Przygotowanie do ciąży
Ciąża dzień po dniu
Problemy w ciąży
Poród
Połóg
Wracamy do formy

Dołącz do nas

O nas | Kontakt | Reklama | Współpraca | Regulamin | Linkuj do nas | Ciekawe strony | Mapa serwisu | Polityka cookies
Design by resMedia (C) 2006-2011 Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie oraz rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione.

Wszystkie porady i artykuły zawarte w naszym serwisie publikowane są wyłącznie do celów informacyjnych. Wszelkie choroby, schorzenie i inne powikłania należy konsultować z lekarzem specjalistą. Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, posty oraz komentarze nadesłane przez użytkowników.

dziecko  przygotowania do ciąży  ciąża, ciąża tydzień po tygodniu  niemowlę  wcześniak uroda moda, trendy i styl moda zdrowie i fitness poradnik dla kobiet