Nasze serwisy: mBaby.pl, m
ciąża
.pl, ppasazkobiety.pl, poradnikkobiety.pl, ladymedia.pl
Witaj, Logowanie  Rejestracja
R e k l a m a
Ostatnio na forum
zobacz pozostałe posty
R e k l a m a

Zostawiamy dziecko w rękach opiekunki

Jak sprawić by się jej słuchało?
 
Powierzenie dziecka w ręce obcej osoby, to prawdziwe wyzwanie i równocześnie dowód wielkiego zaufania innym.

 

Decyzja o pozostawieniu dziecka pod opieką „obcej” osoby z pewnością nie należy do tych łatwych. Po niej następuje kolejny trudny wybór – wybór osoby/opiekunki, która będzie zajmowała się dzieckiem. Na koniec procesu „przekazywania dziecka w inne ręce” czeka nas jeszcze jedno wyzwanie: wsparcie relacji dziecka i opiekunki.

WYBÓR ODPOWIEDNIEJ OSOBY

Kluczową sprawą dla prawidłowego rozwoju dziecka jest wybór odpowiedniej „niani”. Możemy jej szukać wśród bliskich i znajomych (babcie, dziadkowie, ciotki, koleżanki itp.) lub też dokonać naboru na stanowisko opiekunki spotykając się z różnymi kandydatkami. Przy podejmowaniu decyzji szczególnie ważnym kryterium jest miłość do dzieci, doświadczenie i wiedza rozwojowa przyszłej opiekunki. Zwróćmy też uwagę na to, jak czujemy się z daną osobą i czy łatwo nam nawiązać z nią kontakt. Kontakt z przyszłą opiekunką jest istotną sprawą, gdyż właśnie poprzez rozmowy i dzielenie się z nią własną wiedzą oraz doświadczeniem możemy sprawić, że relacja między dzieckiem, a nianią będzie dojrzewać, a dziecko będzie prawidłowo się rozwijać.

ROZMOWY NA SZCZYCIE

Rozmowy, przepływ informacji i dobra komunikacja z opiekunką to tak naprawdę sprawa najwyższej wagi. Od nich pośrednio zależy zadowolenie dziecka i rodzica w tej nowej sytuacji. Bardzo ważne są dwa etapy kontaktu z nianią. Pierwszy z nich to rozmowy zapoznające opiekunkę z potrzebami dziecka, zwyczajami, a także zasadami panującymi w Waszym domu. To Wy, jako rodzice, jesteście przecież najlepszymi ekspertami od Waszych dzieci, znacie je najlepiej. Drugi zaś etap to codzienna lub tygodniowa aktualizacja „danych” o dziecku. Dzięki takim codziennym lub okresowym rozmowom z opiekunką również Ty możesz się wzbogacać o nową wiedzę o swoim dziecku – o tym na przykład: co dobrego i trudnego zdarzyło się podczas Twojej nieobecności, co sprawia niani radość a co trudność.

Przy okazji „rozmów na szczycie” (rozmów rodziców z opiekunką) warto pamiętać o prawdzie, która czasami łatwo umyka: „Relacja to proces. Potrzebuje czasu i inwestycji, by przynosić owoce”. Prawda ta przekłada się również na relację opiekunki i dziecka, gdyż i ten związek rozwija się z czasem. Aby wspierać relacje rodziców i dziecka z opiekunką, warto rozmawiać. Poniżej przedstawiam zestawienie tematów, które dobrze jest przedyskutować z opiekunką zanim na dobre zacznie zajmować się dzieckiem. Z pewnością wręczenie ich na piśmie może dodatkowo ułatwić pracę niani, która będzie mogła w razie potrzeby odnosić się do przekazanej przez Ciebie wiedzy.

Bezpieczeństwo

Numery alarmowe do rodziców, pogotowia, straży pożarnej, informacja o tym, gdzie znajduje się apteczka, termometr, a także latarka i gaśnica. Informacja o tym, jak postępować podczas choroby, gorączki, jakie i w jakiej dawce podawać dziecku lekarstwa.

Karmienie

Informacje: o rodzaju pokarmu (sztuczny/naturalny lub kupny/robiony), częstości i czasie karmienia, karmieniu na żądanie lub o wyznaczonym czasie, ilości pokarmu, sposobie przygotowania posiłków, produktach wskazanych i zakazanych dziecku, sposobie spożywania jedzenia, preferencjach i zwyczajach żywieniowych dziecka.

Kąpiel

Jak często kąpać dziecko, jak przygotować się do kąpieli dziecka, jak i kiedy kąpać dziecko, w co dziecko lubi się bawić w kąpieli, w co je ubrać po kąpieli, czy myć mu włosy, jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas kąpieli?

Obowiązki dziecka

Za co jest odpowiedzialne dziecko? Co należy zrobić, gdy dziecko nie wykona powierzonych mu obowiązków? Jakie czynności dziecko potrafi wykonać samodzielnie (sprzątanie, ubieranie się, mycie zębów, zmywanie)?

Pieluszki

Rozmiar pieluszek, sposób mycia pupy (wilgotne chusteczki czy woda i waciki), rodzaj maści/kremów i sposób ich używania. Sposoby rozpoznania płaczu związanego z „mokrą pieluszką”, częstość zmieniania pieluszek.

Pocieszanie

Jakich przedmiotów można używać do pocieszania dziecka, jakich unikać (smoczek, kocyk, palec w buzi)? Jakie zachowania przynoszą dziecku ulgę? Jakie rozdrażniają? Jaka muzyka może przynieść dziecku ukojenie? Jaka zmiana otoczenia może pomóc dziecku się uspokoić? Czy stosować masaż? Jak pomóc dziecku w rozłące z rodzicami? Czego boi się dziecko?

Rodzeństwo i koledzy

Jakie zasady dotyczące prywatności panują w domu? Co robić, jeśli dzieci się biją? Imiona, nazwiska i telefony do kolegów dzieci. Sposoby kontaktowania się, spotykania ze znajomymi dziecka.

Rozwój dziecka

Jakie są potrzeby dziecka? Jaki jest etap jego rozwoju? Czym dziecko się fascynuje? Jak lubi spędzać czas? W czym wymaga wsparcia? Co sprawia mu trudność? Jak wspierać dziecko w rozwoju?

Sen

Rozkład i długość drzemek, godzina nocnego snu dziecka; czy i jak otulać dziecko; jaki jest rytuał zasypiania; co robić, gdy dziecko płacze, gdy czas na sen; jak postępować, gdy dziecko się przebudzi; jak można pomóc dziecku zasnąć, co robić gdy dziecko nie chce zostać w łóżku, czy zamykać drzwi do sypialni, czy zostawiać otwarte; czy gasić światło w sypialni?

Spacery

W co ubierać dziecko w zależności od pogody, jakie zabawki zabierać na spacer, co należy mieć zawsze przy sobie, gdzie chodzić, jakiego kremu przeciwsłonecznego używać, jak korzystać z samochodu, jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać będąc poza domem?

Zabawa

Ulubione zabawy i zabawki, piosenki, wierszyki, książki, programy TV dziecka. Bezpieczne miejsca do zabawy. Jak długo i co dziecko może oglądać w TV, na video, grać na komputerze, korzystać z Internetu?

Zachowanie i dyscyplina

Jakie są sposoby zapanowania nad atakami gniewu dziecka? Jakie są ważne czynności rutynowe? Jakie zasady dobrego wychowania należy wpoić dziecku? Jakie konsekwencje wyciągać z niewłaściwego zachowania dziecka? Czy należy stosować metodę wyciszania dziecka, gdzie powinno dziecko pójść by się wyciszyć? Jakich zachowań nie należy akceptować u dziecka? Jakich rodzajów dyscypliny nie należy stosować?

Załatwianie się

Czy dziecko korzysta z nocnika/toalety? Czy używa deski dla dzieci? Jak uczyć dziecko korzystania z nocnika? O jakich pora dziecko robi kupki? Czy trzeba przypominać dziecku o konieczności udania się do toalety? Jak postępować, gdy dziecko będzie miało „wypadek”?

Zasady panujące w domu

Chcemy, by nasze dzieci przestrzegały następujących zasad (zarówno tych dotyczących przebywania w domu, jaki i zachowania na ulicy…)

WSPIERANIE DZIECKA

Jednym z ważnych celów rodzica, który zdecydował się „oddać swoją pociechę w obce ręce”, jest pomoc dziecku w budowaniu szczęśliwej relacji z nową opiekunką. Pośrednim na to sposobem jest wspieranie niani. Opiekunkę można wspierać poprzez rozmowy i przekazywanie informacji o dziecku, dzielenie się własnymi oczekiwaniami. Niezbędne jest także uważne słuchanie uwag opiekunki i odnoszenie się do niej z szacunkiem.

Przyjrzyjmy się również naszym uczuciom w stosunku do niani. W stosunku do osoby opiekującej się maleństwem mogą się przecież pojawiać w zupełnie naturalny sposób ambiwalentne uczucia: z jednej strony wdzięczności, z drugiej zaś zazdrości o czas spędzony z dzieckiem i uczucie dziecka do niani. Nasze uczucia są kierunkowskazem do naszych potrzeb (bycia kimś ważnym dla dziecka, potrzeby bycia kochanym przez dziecko itp.), są informacją o nas. Równocześnie pamiętajmy, że gramy w tej samej drużynie z opiekunką i wspólnie z nią staramy się o dobro dziecka.

Bezpośrednią pomocą dla dziecka w budowaniu dobrej relacji z nianią może być opowiedzenie dziecku o tym, jaka zmiana wkrótce w jego życiu nastąpi, opowiadanie mu bajeczek terapeutycznych o rozstaniu i przebywaniu z opiekunką, a także zadbanie o czas na przytulanie i „napełnianie dziecka” rodzicielską miłością. Możemy również pozostawić synowi lub córce coś pachnącego nami (np. apaszkę) lub włożyć własne zdjęcia do jego kieszonki. Pamiętajmy też o tym, by pożegnać się z dzieckiem, zamiast wymykać ukradkiem z domu. Można również poprosić nianię, aby wręczyła dziecku wymarzony prezent (zakupiony przez nas) na dobry początek ich relacji.


POLECANA LITERATURA: Heidi Murkoff (2005). Niezbędnik opiekunki do dziecka. Warszawa: KDC

   {mos_sb_discuss:14}



 Szukaj po słowach kluczowych: opiekunka  dziecko  wychowanie  przedszkole  niania  babcia  
Autor/dodał :
kasia
 

Komentarze (0)

Napisz Komentarz


busy
 

Dołącz do nas

O nas | Kontakt | Reklama | Współpraca | Regulamin | Linkuj do nas | Ciekawe strony | Mapa serwisu | Polityka cookies
Design by resMedia (C) 2006-2011 Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie oraz rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione.

Wszystkie porady i artykuły zawarte w naszym serwisie publikowane są wyłącznie do celów informacyjnych. Wszelkie choroby, schorzenie i inne powikłania należy konsultować z lekarzem specjalistą. Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, posty oraz komentarze nadesłane przez użytkowników.

dziecko  przygotowania do ciąży  ciąża, ciąża tydzień po tygodniu  niemowlę  wcześniak uroda moda, trendy i styl moda zdrowie i fitness poradnik dla kobiet